8:34 | February 28, 2014

STAY FOCUSED

Okategoriserade

FASHIONABLEFITFULLBODYGlad fredag! Idag har jag en fullspäckad och rolig jobbdag framför mig. Så pepp! På söndag kör vi teknikträning och på måndag är vi igång igen. Jag har designat ett väldigt annorlunda program som ska bli riktigt kul att testa. Nu: Få ordning på min överväldigande mejl!

Glöm inta att O.S.A på Casalls facebooksida om ni vill komma på söndagen VIP shopping. Jag kommer vara där från  kl. 13.00. Kom och häng!

Happy Friday! I have a very busy and exciting work day ahead of me. I´m so excited! On Sunday kick start the bootcamp with technique training and on Monday we start training. I have designed a pretty different program that I´m very eager to try. Now: Sort out my overwhelming email! 

7:36 | February 27, 2014

FOOD IS MY FUEL

Lunch & Dinner,LUNCHBOX TIPS
IMG_9427IMG_9422

Gårdagens lunch: Torskrygg i ugn med en klick ekologiskt smör, ångkokad grönkål och sugar snaps med sötpotatismos. Toppad med citron och färsk ruccola från kruka. MUMS!

Yesterday´s lunch: Cod in ovan with organic butter, steamed kale and sugar snaps with sweet potato mash. Topped with some slice of lemon and fresh rocket. YUM! 

6:44 | February 27, 2014

IMPROVE YOUR CHIN UPS

Fashionablefit,Training & Exercise,Videos

[videofyme id=”5491811″ width=”800″ height=”512″]

Som utlovat kommer här en liten video med chin ups. Så nu jäklar vill jag att ni börjar öva på chins!!

Det här är Camerons och mina tips på hur du kan öka din styrka och förbättra dina chin ups:

1. ÖVA! Övning ger färdighet! Vill man bli bättre på något måste man helt enkelt bara öva öva öva. Under 12 veckor övade jag på mina chin ups innan varje pass. Jag var inte stark nog att dra upp mig själv i strikta chins så fokus låg på excentriska eller även så kallade negativa chins.

2. EXCENTRISKA! Hoppa upp och sänk dig själv låååångsamt ner. Håll emot! Försök att sänka dig ner på 30 sekunder. Om du inte är stark nog att hålla 30 sekunder, satsa på 15 sekunder. (I videon visar jag enbart hur ni ska hoppa upp, håll alltså emot längre än vad jag gör.) Gör 5 reps x 5 sets med 2 minuters vila mellan varje set. Det här kommer öka er styrka.

3. ASSISTED CHINS! Använd gummiband eller “assisted chin up” maskinen. Inkludera dessa övningar i ert vanliga träningspass. Detta kommer förbättra er teknikvana av rörelsemönstret i en chin up.

Testa våra tips och se hur snabbt du kommer öka i styrka och förbättra dina chins. Det fungerade för mig!!

Happy Training!

Come on ladies, start doing chin ups!

Here are a few tips to help you increase your strenght and improve your chins:

1. PRACTICE! If you want to get better at something you simply have to practice. For 12 weeks I did chin ups before every session. I was not strong enough to do strict chins, so I focused on reps and sets of eccentric chins.

2. ECCENTRIC! Jump up and lower yourself slowely for 30 sec. If you can’t do 30 sec, aim for 15 sec. Do 5 reps x 5 sets, rest 2 min between each set. This will get you stronger! 

3. ASSISTED CHINS! Use rubber bands or the assisted chin up machine and include it in your weight session. This will help you get used to the movement of performing a chin up.

Follow these little tips from @cameronoreb and I and watch your strength increase and chin ups improve!

Happy training!!

9:14 | February 26, 2014

TODAY´S AFFIRMATION

Affirmations

My mind and body is strong; I have confidence in my ability to do whatever I set my mind to.

Processed with RookieVarje morgon under bootcampen skickade jag positiva affirmations till tjejerna. Jag trodde först att de skulle känna att de var lite flummigt men till min förvåning  var det otroligt uppskattat. Jag förstår verkligen om ni tycker det känns löjligt att upprepa dessa påståenden för er själva. Det tyckte även jag i början. Faktum kvarstår att allt som händer i mitt liv just nu har stått med på en lista av affirmations/mål.

Igår bockade jag av ett tidningsomslag. Helt otroligt!!! Affirmations är ett otroligt effektivt verktyg för att skapa och forma ert liv. Om ni inte gjort en lista av affirmations än…. do it!!!! Kram Hannah

Every morning during the bootcamp I sent positive affirmations to the girls. In the beginning I though they might feel it was a bit to “airy fairy” but I was truly surpriced to learn that they really liked it. I know it can feel a bit silly to repeat these statements to yourself, I felt the same way in the beginning. Having that said everything that I have accomplished the past year has been on my list of affirmations. 

Yesterday I ticked off my first cover on a fitness magazine. Such an amazing feeling! Affirmations is a very effective tool to co-create your life and experiences. If you have not written your list of affirmations yet… do it!!!! Xo Hannah

8:11 | February 26, 2014

Q/A ABOUT DAIRY

HANNAH´S CONFESSIONS,Questions & Answers

Mejeriprodukter är ett ämne som jag kan känna är svårt/jobbigt att prata om. Just för att Sverige har en sådan mjölkkultur. Vi är uppvuxna med att dricka mjölk och att det gör oss friska och starka. Har man en annan åsikt kan det lätt bli debatt. Inom kost/träning anser jag att vi måste vara mer lyhörda och acceptera att det finns så otroligt olika åsikter. Vilket är helt OK! Vi är ju alla så otroligt olika så varför skulle en kosthållning/träningsmetod passa alla?!

IMG_9366IMG_9369Jag har bestämt att min blogg är en platform för inspiration och inte ett debattforum. Självklart får man ha sina åsikter och de behöver absolut inte vara samma som mina! MEN! Jag tycker det blir trevligare om vi satsar på att använda vår röst till att upplysa, informera och inspirera!  När jag ger svar på känsliga frågor är det baserat på mina personliga erfarenhet och det jag studerat. Det är så jag väljer att se på saken och jag uppmanar även er till att bilda er egen uppfattning i frågan. Utmana mina personliga erfarenheter med att testa själva eller gör er egen forskning.

 

Jag har inte nolltolerans när det kommer till mjölkprodukter, men det är något jag väljer att inte överkonsumera. Pastörisering av mjölk, vilket innebär hur mjölken hanteras innan den når butik kan bidra till en rad olika hälsoproblem och allergier. Benskörhet är en utav dem. Kanske man inte skulle tro! IMG_9378

Att välja ekologiskt är att föredra så undviker du chansen av att stoppa i dig mejeriprodukter fulla av hormoner och antibiotika. Gröna kossor har fått foder som inte får innehålla hormoner eller någon antibiotika.

 

Jag fokuserar personligen på att få i mig kalcium genom växtriket (mörkgröna blad), solrosfrön, sesamfrön och mandlar, istället för att överkonsumera mjölkprodukter. Goda bakterier (probiotika) som vi får genom mjölkprodukter kan vi boosta kroppen med genom att äta mjölksyrade livsmedel så som surkål. Dock händer det att jag äter grekisk/turkisk yoghurt, kvarg, ost eller har whey protein i mina smoothies. Med lite mer kunskap om de livsmedel jag stoppar i mig blir jag en mer medveten konsument. Det betyder som sagt inte att jag helt avstår då det för mig handlar om att hitta sin balans. Jag har hittat min!!

 

Jag förstår att det här kan vara ett känsligt ämne och jag vill understryka att det är upp till var och en att göra det som känns rätt/bäst för en själv. Mitt syfte är absolut inte att avskräcka er eller sätta en massa förbud. Jag vill upplysa, informera och inspirera! Sträva alltid efter att testa själva och gör det som känns rätt för dig.

HÄR är en film  om ämnet med Mark Hyman, MD.